Pedagogika

Studia licencjackie

PEDAGOGIKA

Tryb: stacjonarne i niestacjonarne

Czas trwania: 3 lata

Uzyskany tytuł: licencjat

 

Informacje ogólne:

INFORMACJE OGÓLNE

Studia pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika skierowane są do wszystkich osób, które chciałyby zdobyć lub poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk społecznych oraz uzyskać kwalifikacje niezbędne do wykonywania szeroko pojętego zawodu Pedagoga zarówno w Polsce, jak i w większości państw Unii Europejskiej.

Program studiów na kierunku Pedagogika przygotowuje do wykonywania zadań pedagoga w różnych środowiskach pracy i obejmuje:

  • dwa moduły obowiązkowe, rozwijające ogólną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w pracy każdego pedagoga, realizowane w całym toku kształcenia,
  • cztery moduły specjalnościowe, spośród których student dokonuje wyboru jednego modułu po pierwszym roku kształcenia, który tworzy indywidualną ścieżkę kształcenia – program w ramach specjalności realizowany jest od trzeciego do szóstego semestru.

W wyniku zrealizowania programu kształcenia Absolwent posiada podstawową wiedzę o ideałach, normach i powinnościach pedagoga, jest gotowy do planowania, organizowania i realizowania praktyk społecznych związanych z edukacją i szeroko pojętym wychowaniem. Potrafi kreatywnie działać na rzecz rozwoju człowieka w różnych fazach życia oraz spełniania funkcji konkretnych instytucji oświatowych i opiekuńczych, zgodnie z wybraną specjalnością. Jest gotów do prowadzenia prostej analizy procesów i systemów edukacyjnych oraz ich kulturowych, społecznych, politycznych, historycznych i ekonomicznych kontekstów.


ATUTY KIERUNKU


NOWOCZESNY PROGRAM
Studia realizowane są z użyciem nowoczesnych form kształcenia: warsztaty, projekty, e-learning.


PRAKTYKA
Studenci mają szansę zdobycia doświadczenia zawodowego i odbycia praktyk w instytucjach współpracujących z Uczelnią: szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, fundacje, zakłady karne.


WYJĄTKOWE SPECJALNOŚCI
Proponowane specjalności oraz program kształcenia jest dostosowany do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.


ROZWÓJ NAUKOWY
Możliwość aktywnej działalności w Kole Naukowym Młodych Pedagogów. Udział w projektach badawczo-naukowych, jak również w seminariach, konferencjach, sympozjach.


STYPENDIA ZAGRANICZNE
Bogaty program stypendialny, w tym możliwość odbycia praktyk i staży za granicą w ramach programu Erasmus +.

SPECJALNOŚĆ: COACHING

Program specjalności Coaching pozwala zrozumieć istotę coachingu jako metodyki umożliwiającej rozwój potencjału człowieka. Uwzględnia również nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystywania coachingu w różnych obszarach życia społecznego. Umożliwia także zdobycie wiedzy dotyczącej budowania relacji międzyludzkich, służących osobistemu i zawodowemu rozwojowi oraz wysokich kompetencji interpersonalnych.

 

ABSOLWENT POSIADA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE:

  • tworzenia kreatywnych rozwiązań problemów zawodowych pracowników różnego szczebla,
  • udzielania wsparcia doradczego w biznesie i sferze publicznej,
  • trenowania kompetencji przywódczych liderów.
SPECJALNOŚĆ: ASYSTENT OSOBY STARSZEJ Z ELEMENTAMI ANDRAGOGIKI

Program specjalności Asystent osoby starszej z elementami andragogiki pozwala nabyć wiedzę na temat działań aktywizujących i wspomagających osoby starsze w pełniejszym udziale w życiu społecznym. Uwzględnia również poznanie specyfiki procesu starzenia się oraz jego biologicznych, psychicznych i społecznych skutków. W ramach specjalności studenci nabywają także wiedzę na temat różnych metod pracy indywidualnej i zespołowej z osobami starszymi.

 

ABSOLWENT POSIADA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE:

  • projektowania programów rozwoju pomocy i wsparcia indywidualnego i instytucjonalnego w starzejącym się społeczeństwie,
  • wspierania aktywności społecznej, kulturalnej, edukacyjnej i rekreacyjnej osób starszych,
  • przeciwdziałania stereotypom i nadużyciom wobec osób w podeszłym wieku.
SPECJALNOŚĆ: PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

Program specjalności pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna kładzie nacisk na nabycie kompetencji umożliwiających zaangażowanie się w proces wspomagania rozwoju dziecka. Umożliwia również zdobycie wiedzy na temat procesu kształtowania u dzieci motywacji poznawczej oraz umiejętności kierowania grupą przedszkolną, jak i wspierania rozwoju dziecka w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, diagnozy jego aktywności i organizowania zajęć zintegrowanych, określonych podstawą programową dla edukacji początkowej klas i-iii szkoły podstawowej. Umożliwia również zdobycie wiedzy na temat procesu kształtowania u dzieci motywacji poznawczej oraz umiejętności kierowania grupą wczesnoszkolną.

Absolwent posiada kwalifikacje i umiejętności w zakresie:

  • przygotowania i prowadzenia zajęć w przedszkolu albo w klasach I-III szkoły podstawowej
  • diagnozowania sytuacji wychowawczych i dydakty-cznych dotyczących dojrzałości szkolnej, dynamiki procesów zachodzących w grupie przedszkolnej / w klasach I-III szkoły podstawowej oraz zachowań dysfunkcyjnych,
  • planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej i dy-daktycznej w przedszkolu / szkole,
SPECJALNOŚĆ: PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA Z ELEMENATMI SOCJOTERAPII

Program specjalności pedagogika resocjalizacyjna z elementami socjoterapii uwzględnia nabywanie wiedzy o wychowaniu i edukacji osób niedostosowanych społecznie, nabywanie umiejętności diagnozowania przyczyn i mechanizmów zakłóceń i zaburzeń w procesie socjalizacji człowieka. Przygotowuje do działania adekwatnego do wyników diagnozy, w tym działania resocjalizującego, profilaktycznego i terapeutycznego w środowisku zamkniętym i otwartym.

Absolwent posiada kwalifikacje i umiejętności w zakresie:

  • Sprawnego posługiwania się podstawową wiedzą o mechanizmach powstawania zakłóceń socjalizacji oraz ich kontekstach, diagnozowania ich i analizowania w perspektywie psychologii i socjologii niedostosowania społecznego i przestępczości,
  • Planowania i prowadzenia działań przywracających człowieka do życia społecznego w różnych środowiskach systemu resocjalizacji, także w ośrodkach penitencjarnych i środowisku otwartym,
  • Kompetencji personalnych i interpersonalnych pozwalających na autonomiczne działania resocjalizujące oraz efektywną współpracę z innymi specjalistami.

created by: Strony Internetowe Łódź